چکیده حسابداری برای مدیران

نکات حسابداری برای مدیران

  1. چرا حسابداری مهم است؟

یکی از مهم ترین ابزار برای متقاعد سازی زینفعان و همکاران هر کسب و کاری است تا بتواند حمایت های مادی و معنوی آنها را بهتر جلب کند. اسناد مالی به دلیل مشخص بودن و ارتباط مستقیم با پول و اقتصاد، محکم ترین اسناد برای متقاعدسازی اشخاص مرتبط با هر کسب و کاری است.

  1. استفده کنندگان از حسابداری چه کسانی هستند؟

داخلی: کارکنان و مدیران

خارجی: تامین کنندگان، مشتریان، بانک ها و سرمایه گذاران، سازمان های دولتیو کنترل کننده

  1. دارایی چیست؟

منابع اقتصادی مشهود و نامشهود که در اختیار موسسه است.

  1. سرمایه چیست؟

حقوق صاحبان سهام روی دارایی ها

  1. معادله یا فرمول حسابداری چیست؟

دارایی = سرمایه + بدهی ها

  1. ارزش ویژه چیست؟

ارزش ویژه = سرمایه + سود – زیان

  1. ترازنامه چیست؟

گزارش وضعیت مالی موسسه (دارایی ها، بدهی ها و سرمایه) در یک تاریخ معین

  1. صورت سود و زیان چیست؟

تفاضل درآمدها و هزینه های موسسه در یک دوره خاص

  1. بدهکار و بستانکار چیست؟

واژه های بدهکار و بستانکار، صرفا دو واژه قراردادی جهت نامگذاری طرف های راست و چپ حساب ها هستند و هیچ مفهوم دیگری ندارند. همیشه بدهکار در سمت راست و بستانکار در سمت چپ نوشته می شود.

  1. کاهشی و افزایشی بودن حساب ها به چه صورتی است؟

از لحاظ نحوه افزایش و کاهش حساب ها؛ دارایی ها و هزینه ها مشابه یکدیگر بوده و بدهی ها، سرمایه و درآمدها نیز با یکدیگر مشابهند.

  1. ترازنامه طبقه بندی شده و ترازنامه طبقه بندی نشده چه تفاوتی دارند؟

در ترازنامه طبقه بندی نشده فقط سه طبقه اصلی حساب ها یعنی دارایی ها، بدهی ها و ارزش ویژه از یکدیگر متمایز شده اند ولی در ترازنامه طبقه بندی شده، زیرمجموعه های اساسی طبقه های اساسی برای تجزیه و تحلیل های بهتر و دقیق تر مشخص می شوند

  1. اقلام جاری چه هستند؟

اقلامی که طی یک سال یا یک سال یا یک دوره عملیات ( هر کدام طولانی تر بود ) نقد می شوند و یا سررسید آنها فرا می رسد.

  1. انواع دارایی را نام ببرید و هر کدام را تعریف نمایید. و مشخص نمایید هر یک شامل چه مواردی است؟

دارایی های جاری: وجوه نقد و سایر منابعی که انتظار می رود طی یک سال یا یک دوره عملیاتی سازمان (هر کدام طولانی تر است) به فروش رفته، وصول شده یا مصرف شوند و شامل صندوق، بانک، اسناد دریافتنی، حساب های دریافتنی، پیش پرداخت ها، موجودی مواد اولیه، موجودی کالای در جریان ساخت، موجودی محصول تولید شده و موجودی مال التجاره است.

سرمایه گذاری های بلندمدت: سرمایه گذاری با سررسید بیش از یک سال است مانند سرمایه گذاری در زمین، سهام سایر شرکت ها و خرید اوراق قرضه

دارایی های ثابت (اموال، ماشین آلات و تجهیزات): دارایی های مشهود و طویل العمری که به منظور تولید و فروش محصول یا خدمتو یا پشتیبانی عوامل آن مورد استفاده قرار می گیرد.

دارایی های نامشهود: منابع طویل العمری که فاقد وجود فیزیکی بوده و در تولید و فروش محصول یا خدمت مورد استفاده قرار می گیرد. مانند برند، حق امتیاز و انتشار، حق اختراع و سرقفلی و ...

سایر دارایی ها: هر دارایی که نتوان در گروه چهارگانه فوق طبقه بندی کرد مانند مطالبات بلندمدت و یا هزینه های تاسیس

  1. ترتیب انعکاس دارایی ها در ترازنامه چیست؟

به ترتیب نقدینگی است: یعنی به ترتیب اول دارایی های جاری، بعد سرمایه گذاری بلند مدت، سرمایه ثابت، دارایی نامشهود و سایر دارایی ها

  1. انواع بدهی و اقلام آن را نام ببرید:

بدهی های جاری شامل حساب های پرداختنی، اسناد پرداختنی، حقوق پرداختنی، بهره پرداختنی، مالیات پرداختنی، تسهیلات کوتاه مدت پرداختنی و پیش دریافت ها

بدهی های بلند مدت شامل اسناد و حسابهای پرداختنی بلند مدت و وام های بلند مدت

  1. ارزش ویژه چیست و اقلام آن کدام است؟

ارزش ویژه حقوق صاحبان سهام روی دارایی هاست و شامل حساب سرمایه، سود و زیان جاری و سنواتی، اندوخته های قانونی و احتیاطی است

  1. هزینه استهلاک چیست؟

در اثر کارکرد دارایی های ثابت، درآمد حاصل می شود و در مقابل، ماشین آلات، وسائل نقلیه، اثاثه اداری و سایر دارایی های ثابت، فرسوده تر می شوند. این فرسایش همان استهلاک است و اگر بخواهیم سود واقعی را محاسبه کنیم؛ می بایست، بابت فرسایش دارایی های ثابت نیز مبلغی به عنوان زینه استهلاک تعیین و از درآمدها کسر گردد.

  1. درآمد چیست و انواع آن کدام است؟

کسب هرنوع دارایی در مقابل فروش و تحویل کامل کالا یا خدمات یک کسب و کار را درآمد می نامند و شامل درآمد عملیاتی که نتیجه مستقیم فروش کالا و خدمات اصلی کسب و کار است و درآمد غیر عملیاتی که در اثر فعالیت هایی غیر از ماموریت اصلی کسب و کار است مانند اجاری بخشی از ساختمان شرکت.

  1.  هزینه چیست؟

هزینه، مصرف دارایی ها یا افزایش بدهی ها در جهت کسب درآمد است.

  1. طبقه بندی هزینه ها در صورت سود و زیان معمولا به چه صورت است؟ انواع آن را توضیح دهید:

بهای تمام شده کالا: هزینه های مربوط به تولید و یا کسب کالا و آماده کردن آن برای فروش

هزینه های توزیع و فروش: شامل هزینه های دلالی، حق العمل، دستمزد کارکنان فروش و حمل کالای فروخته شده است

هزینه های اداری: شامل هزینه های حقوق کارکنان اداری، اجااره دفتر، ملزومات اداری و ... است.

هزینه های مالی: شامل هزینه های ساختار مالی مانند کارمزد بانک و سود وام ها است.

  1. انواع روش های طبقه بندی هزینه ها را بر اساس نیازهای اطلاعاتی مدیران، نام ببرید و عوامل تشکیل دهنده هر یک را مشخص نمایید.

طبقه بندی هزینه ها به تفکیک عوامل اصلی بهای تمام شده: شامل هزینه مواد، هزینه کار و هزینه سربار

طبقه بندی هزینه ها به مستقیم و غیرمستقیم: هزینه های مواد اولیه، پرسنل تولید و ماشین آلات مستقیم با محصول ارتباط دارند و بقیه هزینه ها غیرمستقیم هستند.

طبقه بندی هزینه ها به متغیر و ثابت: هزینه های هستند که جمع آنها با حجم فعالیت در نوسان است مانند هزینه مواد اولیه، نیروهای کارمزد و ...؛ اما هزینه های ثابت در دامنه ای از فعالیت تغییر نمی کند.

طبقه بندی هزینه ها با توجه به وظایف و واحدهای سازمانی: هزینه های هر واحد خاص مانند پشتیبانی، مارکتینگ و ...  

  1. هزینه کار جذب شده چیست؟

در هر سازمانی 2 نوع هزینه کار وجود دارد. اول هزینه کار واقعی که بر اساس لیست های حقوق و دستمزد ثبت می شود و مبنای محاسبه آن حضور و غیاب کارکنان است. دوم هزینه کاری که عملا صرف تولید محصولات شده و اصطلاحا هزینه کار جذب شده نام دارد. یعنی ممکن است که کلیه کارکنان یک سازمان به مدت یک ماه در محل کار خود حضور داشته و در نتیجه حقوق خود را دریافت کنند؛ ولی در این مدت به علل گوناگون، هیچ تولید کالا یا خدماتی اتفاق نیافتد؛ که در این صورت، هزینه کاار جذب شده معاد صفر خواهد بود.

  1. مغایرت هزینه کار چیست؟

اساس محاسبه هزینه کار جذب شده، اطلاعاتی است که از مراکز هزینه تولیدی به صورت کارت های کارکرد و یا گزارش تولید، در اختیار حسابداری قرار می گیرد. اختلاف مابین هزینه کار واقعی و هزینه کار جذب شده به عنوان مغایرت هزینه کار معروف است.

  1. هزینه سربار چیست؟

غیر از هزینه های مواد اولیه و کار تولیدی، هزینه های دیگری نیز در جریان تولید اتفاق می افتند. نظیر، استهلاک، سوخت و مواد و کار غیر مستقیم و به طور کلی هزینه های واحدهای پشتیبانی. مجموع این هزینه ها را هزینه سربار یا هزینه های بالاسری می نامند.

  1. نقطه سر به سر و فرمول آن چیست؟

نقطه سر به سر سطح یا میزانی  از تولید و فروش است که در آن، درآمد حاصل از تولید و فروش، مساوی هزینه های ثابت و متغیر است. یعنی جمع هزینه و جمع درآمد برابر بوده و کسب و کار سود یا زیانی ندارد.

Q=FP-V  ( نقطه سر به سر = Q ، هزینه ثابت = F ، هزینه متغیر = V ، قیمت محصول = P )

  1. فرمول محاسبه حجم ریالی فروش (S) در نقطه سر به سر چیست؟

     S=FCMنسبت           CM نسبت=P-VP      P- V = CM (حاشیه کمک به سود)

  1. درجه اهرم عملیاتی چیست؟

اگر بخواهیم بدانیم با x% افزایش تولیئد و فروش، سود شرکت چند درصد افزایش می یابد از درجه اهرم عملیاتی را ضربدر x می کنیم.

عملیاتی اهرم درجه=Q(P-V)QP-V-F

 

  1.  نقطه بی تفاوتی بهای تمام شده سطحی از تولید است که در آن، کاهش هزینه های متغیر با افزایش هزینه های ثابت خنثی می شود؛ و اینگونه محاسبه می شود: q×V1+F1=q×V2+F2 . بر ای اساس مساله زیر را حل کنید:

فرض کنید در شرکت پویا کل هزینه های ثابت معادل 200.000.000 ریال و هزینه های متغیر برای هر واحد کالا معادل 60.000 ریال و قیمت فروش هر واحد محصول 100.000 ریال باشد. یک شرکت فروشنده ماشین آلات، به میریت شرکت پویا، پیشنهاد نوسازی و تغییر در ماشین آلات تولیدی فعلی شرکت را داده است. در صورت خرید و جایگزینی ماشین آلات جدید، هزینه های ثابت شرکت (شامل استهلاک ماشین آلات و تاسیسات جانبی لازم) به میزان 100.000.000 ریال افزایش خواهد یافت. ولی در مقابل، بدلیل افزایش سطح کارایی ماشین آلات جدید، هزینه متغیر هر واحد محصو ل جدیدی 20.000 ریال کاهش خواهد یافت. مدیریت شرکت پویا باید در این خصوص تصمیم بگیرد.                                                                                                             

60.000+200.000.000=q×40.000+300.000.000

20.000q=100.000.000   q= 5000 

محاسبه نشان می دهد که در سطح تولید 5000 واحد، وضعیت فعلی شرکت با آنچه پیشنهاد می شود، متفاوت نخواهد بود. ولی چنانچه سطح تولید شرکت بیش از 5000 واحد پیش بینی شود، بدلیل کمتر بودن هزینه های متغیر در روش پیشنهادی، جمع کل هزینه های شرکت، نسبت به حالت فعلی کمتر خواهد بود. تصمیم گیری پیشنهاد بستگی به این دارد که بازار، ظرفیت بیش از 5000 کالا را داشته باشد.                                               

  1.  نقطه بی تفاوتی قیمت چیست با ذکر مثال توضیح دهید:

در زمان افزایش قیمت، ممکن است فروش کاهش پیدا کند. نقطه بی تفاوتی قیمت، مقدار محصولی است که ما باید با قیمت جدید بفروشیم تا حداقل همان سود خود، با قیمت های قبلی را حفظ کنیم.

مثال: فرض کید شرکت پویا 30.000 واحد محصولی را با قیمت هر عدد 600 ریال می فروشد و سودی معادل 3.000.000 ریال بدست می آورد. مدیریت، افزایش قیمت فروش هر واحد محصول را به میزان 200 ریال در دست بررسی دارد. اگر هزینه های متغیر هر واحد محصول 300 ریال و جمع هزینه های ثابت شرکت 6.000.000 ریال باشد؛ نقطه بی تفاوتی قیمت، یعنی سطحی از حجم فروش که سود شرکت در هر دو حالت ( با قیمت 600 ریال فعلی و 800 ریال آینده ) مساوی باشد، چقدر است؟

سود = قیمت فروش) × تعداد) – ( هزینه متغیر × تعداد) –جمع هزینه های ثابت )  )

800 x = 300 x + 6.000.000 + 3.000.000                 500x = 9.000.000                  x = 18.000

چنانچه قیمت فروش به 800 ریال افزایش یابد، برای بدست آوردن 3.000.000 ریال سود فعلی، فروش 18.000 محصول کافی است.

  1. بودجه بندی چیست؟

استفاده بهینه از منابع محدود برای رسیدن به اهداف سازمانی، مستلزم برنامه ریزی است؛ و تبدیل برنامه به زبان پول بودجه بندی نام دارد. در ابتدای دوره مالی، بودجه یک برنامه است؛ و در انتهای دوره به عنوان ابزاری برای کنترل در دست مدیر.

  1. بودجه جامع و ساختار آن چیست؟

بودجه جامع، برنامه ریزی مالی سالانه یک کسب و کار بوده و شامل پیش بینی های مدیریت در زمینه فروش ها، هزینه ها، حجم تولید و انواع وقایع مالی در دوره آینده است.

ساختار بودجه جامع از 2 بخش اساسی بودجه عملیاتی (تصمیمات مربوط به عملکرئ و فعالیت ها) و بودجه مالی (تصمیمات مالی) تشکیل شده است.

  1. مراحل اساسی در تهیه بودجه جامع در یک شرکت تولیدی چیست؟

به ترتیب: 1. تهیه بودجه فروش 2. تعیین بودجه تولید 3. پیش بینی بهای تمام شده و هزینه های عملیاتی 4. تعیین گردش وجوه نقد و سایر اثرات مالی 5. تهیه گزارش های مالی پیش بینی شده       

  1. بودجه عملیاتی شامل چه مواردی است، هر یک را تعریف کنید؟

1. بودجه فروش: نشان دهنده کمیت فروش هریک از محصولات سازمان است

2. بودجه تولید: تعیین تعداد محصولی که باید برای پوشش فروش برآورد شده، با توجه به موجودی اول و آخر دوره محصول

3. بودجه نیازمندیهای تولید: ( شامل بودجه مواد مستقیم، بودجه کار مستقیم، بودجه سربار کارخانه )

بودجه مواد مستقیم: تعیین مقدار مواد اولیه برای ساخت حجم محصول برآورد شده.

بودجه کار مستقیم تولیدی: حاصل ضرب ساعات کار مستقیم برای تولید پیش بینی شده در متوسط هزینه هر ساعت کار

بودجه هزینه سربار: نشان دهنده بودجه کلیه هزینه های تولیدی، به غیر از هزینه های مواد مستقیم و کار مستقیم است.

4. بودجه هزینه های اداری و فروش: نشان دهنده پیش بینی هزینه های عملیاتی لازم برای فروش محصول و اداره شرکت است.

5. بودجه موجودی کالای آخر دوره: پیش بینی میزانو مبلغ موجودی کالای آخر دوره، شامل موجودی مواد اولیه، کالای در جریان ساخت و کالای ساخته شده و سایر موجودی ها)

6. گزارش سود و زیان پیش بینی شده: شامل خلاصه کلیه عوامل هزینه و درآمد پیش بینی شده برای سال بودجه

  1. بودجه مالی شامل چه مواردی است؟

1.بودجه هزینه های سرمایه ای 2. بودجه نقدی 3. ترازنامه پیش بینی شده

نوشته های اخیر

دسته بندی ها